interview with Jason Kenne, Canada minister of Immigration

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۸, سه‌شنبه

کنفرانس جامعه مدنی و دموکراسی در ایران – دانشگاه تورنتو





کنفرانس جامعه مدنی و دموکراسی در ایران – دانشگاه تورنتو


گزارش _ سعید سلطانپور

u@itctv.ca

روز های جمعه 14 و 15 ماه می ، کنفرانس دوروزه جامعه مدنی و دموکراسی در ایران در دانشگاه تورنتو به همت دکتر رامین جهانبگلو استاد دانشگاه تورنتو برگزار شد. در این کنفرانس که شامل گروه های مختلف اقتصادی – زنان – سیاست بود سخنرانان ازاروپا و امریکا به مدت 20 دقیقه نظرات خود را بیان کردند که در پایان هم به تعدادی از سوالات پاسخ داده شد.
درگفت و گوی با دکتر جهانبگلو وی گفت که وی 5 ماه پیش تصمیم به برگزاری این سمینا ر در آستانه اولین سالگرد جنبش سبز گرفته است که با کمک دانشگاه تورنتو و چند تن از شاگردان وی ، به خوبی انجام گرفت که در معرفی کامیونیتی ایرانی در کانادا و جنبش سبز نفش خواهد داشت . دکتر جهانبگلو گفت که قرار هست تمامی سخنرانی ها به صورت کتاب چاپ شود. دانشجویان جوان دکتر جهانبگلو ، پویا ، ژوبین – سامان - تایازو .. تلاش و زحمت زیادی داوطلبانه برای فیلم برداری و تدارکات و این مراسم انجام دادند .

Saman- Zhobin


poya Alagheband

ما د ر برنامه سقف شیشه ای تلویزیون ای تی سی هم مشروح این سخنرانی ها و مصاحبه ها را که به همت حسن بانی تصویر برداری شده است را پخش تلویزیونی خواهیم کرد.

روز اول همه سخنرانی ها به زبان انگلیسی انجام شد. روز دوم گروه کاری اسلام ، سکولاریزم و جامعه مدنی در ایران به زبان فارسی انجام شد . شرکت کنندگان در این بخش دکترمهرزاد بروجردی ( امریکا ) – یوسفی اشکوری ( ایتالیا) – اکبر گنجی ( امریکا ) فاطمه حقیقت جو ( امریکا ) به مدیریت دکتر فرزین وحدت ( آمریکا ) نقطه عطف کنفرانس بود تا جائی که بسیاری از شرکت کنند گان تا ساعت 7 بعداز ظهر برای ادامه پرسش و پاسخ منتظر ماندند که بدلیل طولانی شدن دیگر سخنرانی ها ، و کمبود وقت بر گزارنشد.

گروه کاری زنان تحت عنوان نفش زنان در جامعه مدنی با شرکت نیلوفر گلکار( یورک ) - دکتر آزاده کیان ( فرانسه ) –مهر انگیز کار ( امریکا ) - دکتر هایده مغیثی(یورک ) با مدیریت دکتر ویکتوریا طهماسبی ( تورنتو ) برگزار شد .

دکتر سعید رهنما ( یورک ) - نازیلا فتحی ( خبرنگار - تورنتو) – امید معماریان (آمریکا ) ––دکتر سجاد پور- دکتر نادر هاشمی ( امریکا ) – دکتر مجتبی مهدوی ( دانشگاه البرتا ) ، دکتر پیمان وهاب زاده ( ونکور) دکتر عطا هودشتیان و دکتر پیام اخوان( مونترال ) - دکتر سهراب بهداد ( امریکا ) - دکترفرهاد نعمانی( پاریس ) از سخنرانان دیگر بودند. شخصیتهای کانادائی مانند باب ری – نماینده حزب لیبرال – دیوید کامرون ( تورنتو ) جانیس اشتین ( تورنتو ) –پروفسور اندره آراتو- ( نیویورک ) و وملیسیا ویلیا مز دیگر افراد بودند. - دیوید ما لونی سفیر سابق کانادا در هند ، در سخنان خود نقش متقابل ایران و هند را برشمرد وی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک بین المللی کانادا و یکی از حامیان مالی این برنامه بود.
دکتر ویکتوریا طهماسبی – دکتر مهرداد حریری – دکتر حسین مقتدری و دکتر جهانبگلو مجریان بخشهای مختلف گروه ها بودند.


در حاشیه :

1-
محل برگزاری کنفرانس در کل پذیرای 180 نفر بود که با توجه به تعداد شرکت کنند گان کنفرانس ، بسیارکم بود.
هر چند تا ساعت 11 ، جمعیتی بیش از 50 نفر درسالن حضور نداشتند.
وروردیه برای همگان آزاد ولی با ثبت نام قبلی بود.که مانع حضور برخی از علاقه مندانی شد که برای شرکت در این کنفرانس امده بودند. سالن بزرگتر و یا حداقل نصب تلویزیون مدار بسته می توانست علاقه مندان بیشتری را از این کنفرانس را تحت پوشش قرار بدهد.

2- هیچ شخصیتی از ایران در این مراسم حضور نداشت . . به گفته یکی از شرکت کنندگان عدم همکاری سفارت کانادا در تهران ، می تواند یک دلیل عمده باشد . حضور افرادی از ایران با تجربه عینی جنبش سبز می توانست منبع موتق و جدیدتری در انتقال شرایط عینی جامعه به صورت دست اول برای مخاطبان و کسانی که سالهاست در ایران نبوده اند ، باشد.

3- اکبر گنجی که بعد از ظهر روز جمعه به کنفرانس امده بود تقریبا تمام مدت کنفرانس بغیر از شرکت در گروه کاری خود و سخنرانی و پرسش و پاسخ ، بیشتر در اتاق مجاور کنفرانس بود. به گفته یکی از شرکت کنندگان این کا ر گنجی نوعی بی ادبی به بقیه شرکت کنند گان بود . بنظر می اید که ادبیات و عملکرد گنجی همانگونه که جاذبه خبری دارد باعث دافعه هم می شود. به روایتی عدم شرکت محسن کدیور در این کنفرانس حضور ، گنجی بود ه است .

4- برنامه ها با تاخیر شروع شد . تقریبا هیچ برنامه ای سروقت اعلام شده ، شروع نشد و بالطبع سروقت هم پایان نیافت . برای کسانی که فارسی صحبت می کردند بهتر بود که متن سخنرانی به انگلیسی ترجمه شده بود .


5- به گفته علی ، برخی از سخنرانان حتی زحمت تهیه یک مطلب مرتبط با عنوان کنفرانس را نداده بودند . وقتی که یکی از سخنرانان د رمورد مشروطیت سخن می گفت .
سخنرانی دکتر سهراب بهداد – اقتصاد دان ، عین سخنرانی وی در کنفرانس سکولاریزم که در سال 2009 در دانشگاه یورک برگزارشده بود، بود و کلمه ای پس و پیش نشده بود. .
سخنرانی دکترنعمانی در مورد اتحادیه های کارگری ، از آمارهای سال 2006 جلوتر نیامد ه بود که با توجه به تحولات سریع حوادث بهتر بود ، آمارهای جدیدتری استفاده می شد.
از حالت شرکت کنند گان در کنفرانس و حالت نشستن آنها بر روی صندلی می شود نسبت به جذابیت و یا تکراری بودن مباحث پی برد. حضور ژاله وفا به عنوان کارشناسان مسائل اقتصادی یک بعد آماری جدیدتری به کنفرانس می داد.

Dr. Noemani- Dr> Behdad- yousefi Eshkevari

6-- تعداد سخنرانان زیاد و وقت سخنرانی 20 دقیقه بود . پروانه یکی از شرکت کنند گان گفت که بهتر بود که این گروه ها ی کاری بجای سخنرانی ، به صورت مناظره انجام می شد و وقت زیادتری به پرسش و پاسخ ها داده می شد.
7-وقت برای پرسش و پاسخ کم بود. سوال کنندگان تفصیلی سوال می کردند که مزید بر علت می شد. به عنوان مثال یکی از روزنامه نگاران جوان شهر ، چند دقیقه برای پرسیدن یک سوال زمان گرفت در حالی که مسول مربوطه بدلیل کمی وقت خواستار فشرده شدن سوالات شده بود.

8- یکی از گروه های کاری در روز جمعه بعدازظهر حضور باب ری منتقد وزارت امور خارجه از حزب لیبرال بود که در مورد اخلاق در دموکراسی صحبت می کرد. وی بشدت خواستار برخورد با جمهوری اسلامی شد . در پایان سخنان وی با سوالاتی از طرف چند نفر از شرکت کنندگان روبر و شد که در مورد دوگانه رفتاری کانادا و با ب ری در مورد اسرائیل و فلسطین گفت و گو کردند که مجری برنامه ملیسیا ویلیامز سعی کرد که سوال کنندگان را مجبور به قطع ادامه بحث شان شود.
در برنامه مجری این برنامه دکتر علیداد مافی نظام ذکر شده بود که دلیل جایگزینی وی با میلیسیا را متوجه نشدم .



9 – در گروه کاری زنان ، حضور فاطمه حقیقت جو و یا زنانی از ایران خالی بود.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر